3 Gezondheidsvoordelen van het drinken van koffie

Koffie is een van ’s werelds populairste dranken. Dankzij zijn hoge gehalte aan antioxidanten en heilzame voedingsstoffen lijkt het ook heel gezond te zijn. Studies tonen aan dat koffiedrinkers een veel lager risico hebben op verschillende ernstige ziekten.

Hier zijn de top gezondheidsvoordelen van koffie.

Kan het energieniveau verbeteren en je slimmer maken

Koffie kan mensen helpen zich minder moe te voelen en hun energieniveau te verhogen. Dat komt omdat het een stimulerend middel genaamd cafeïne bevat – de meest geconsumeerde psychoactieve stof in de wereld. Nadat je koffie in een espressomachine hebt gemaakt en het hebt gedronken, wordt de cafeïne opgenomen in je bloedbaan. Van daaruit gaat het naar je hersenen. In de hersenen blokkeert cafeïne de remmende neurotransmitter adenosine. Wanneer dit gebeurt, neemt de hoeveelheid van andere neurotransmitters zoals noradrenaline en dopamine toe, wat leidt tot een verhoogd vuren van neuronen. Veel gecontroleerde studies bij mensen tonen aan dat koffie verschillende aspecten van de hersenfunctie verbetert – waaronder geheugen, stemming, waakzaamheid, energieniveaus, reactietijden en algemene mentale functie.

Kan je helpen vet te verbranden

Cafeïne is te vinden in bijna elk commercieel vetverbrandingssupplement – en met een goede reden. Het is een van de weinige natuurlijke stoffen waarvan bewezen is dat ze helpen bij vetverbranding. Verschillende onderzoeken tonen aan dat cafeïne je stofwisseling met 3-11 procent kan stimuleren. Andere studies tonen aan dat cafeïne specifiek de vetverbranding kan verhogen met maar liefst 10 procent bij zwaarlijvige personen en 29 procent bij magere mensen. Het is echter mogelijk dat deze effecten afnemen bij langdurige koffiedrinkers.

Bevat essentiële voedingsstoffen

Veel van de voedingsstoffen in koffiebonen komen terecht in de afgewerkte gebrouwen koffie. Een enkel kopje koffie bevat:

  • Riboflavine (vitamine B2): 11 procent van de Dagelijkse Referentie Inname (ADH).
  • Pantotheenzuur (vitamine B5): 6 procent van de ADH.
  • Mangaan en kalium: 3 procent van de ADH.
  • Magnesium en niacine (vitamine B3): 2 procent van de ADH.

Hoewel dit misschien niet veel lijkt, genieten de meeste mensen van meerdere kopjes per dag – waardoor deze hoeveelheden snel kunnen oplopen.

Lees ook: 5 Tips over Diamond Painting