Beginners gids: Wat moet je weten voordat je je eerste motorfiets koopt?

In de moderne metropolen van vandaag de dag, waarvan de meeste werden gebouwd rond het idee om zich met de auto te verplaatsen, is de meest tijdrovende, dure en inefficiënte manier om zich te verplaatsen nu, nou ja, de auto. Daarom herontdekken veel mensen de motor, een van ’s werelds meest efficiënte (en leuke!) vormen van gemotoriseerd vervoer.

Hieronder vind je een aantal algemene categorieën waaruit het motorgenre onder andere bestaat om je te helpen ontdekken welke het beste bij je past.

Nieuwe, tweedehands of gepersonaliseerde motorfiets?

Als je een hart hebt voor die glimmende nieuwe machine in de showroom, dan begrijp ik dat heel goed. Je krijgt al die nieuwe extraatjes: Hij gaat perfect lopen, wordt geleverd met een garantie en heeft die nieuwe fietsgeur.

Maar haal een tweedehands motor nog niet van je lijstje. Veel nieuwe rijders zullen te maken krijgen met een of ander ongelukje, omdat ze op snelheid komen en hun vaardigheden verbeteren. Daarom kan een gebruikte fiets een geweldige eerste fiets zijn. Het doet veel minder pijn om die machine van €10.000 te beschadigen dan de machine van €15.000. Maar voordat je je geld inlevert, breng je die fiets naar een betrouwbare fietsmonteur zoals Marcel van Hooijdonk en zijn team en betaal je (indien nodig) om hem te laten nakijken. Voor meer informatie kun je terecht op: https://www.marcelvanhooijdonk.com/over-de-marcel-van-hooijdonk

Als je een vriend hebt die een ervaren rijder is, kijk dan of ze met je mee gaan fietsen. Maar uiteindelijk is een gedegen review door een fietsenwinkel de beste manier om te zien of die gebruikte machine goed is om te gaan — of een ramp die nog moet gebeuren.

Cruiser

De cruiser is misschien wel de meest romantische van de motortypes in deze lijst. Het is cool, ziet er prachtig uit, klinkt stoer, en is een favoriet van zowel de echte motorrijders als van miljoenen andere rijders. En, een cruiser zou een goede eerste fiets voor een beginner kunnen zijn. Waarom? Twee redenen: U zit laag en in controle, en het is gemakkelijk te berijden, met vlotte machtslevering en meer van een neiging voor, goed, het kruisen, dan openlijke het verzenden capriolen.

LEES OOK: Nog geen website? Lees hier alle redenen waarom je een moet hebben

Standaard

Er was een tijd dat de meeste motorfietsen gewoon “motoren” waren en niet de super gespecialiseerde machines die ons dwingen om lange aankoopgidsen te schrijven, omdat de meeste fietsen nu een meer specifieke focus hebben.

Tegenwoordig noemen we een “gewone” motorfiets een “standaard” en voor veel nieuwe rijders is de flexibiliteit van een standaard motorfiets veel toegankelijker. Je kunt hem laden met zadeltassen, een voorruit, rugleuning, je belangrijke andere, en op de open weg. Of, ontdoen van al die spullen en gewoon in de stad, naar het werk, of waar dan ook.