Checklist: Waar moet je naar kijken bij het kopen van een Vespa?

Ga je binnenkort een vespa scooter kopen? Er zijn een paar dingen die gemeenschappelijk zijn voor alle Vespa scooters die je moet weten wanneer je op zoek bent naar een Vespa scooter. Ten eerste, omdat de meeste Vespa scooters steeds ouder worden dan 30 jaar, moet de toestand van elk perspectief aankoop zorgvuldig worden onderzocht. Vele malen een ontbrekende trim stuk, of verborgen mechanisch probleem kan blijken te zijn zeer duur om te repareren of te vervangen.

Hier lees je naar welk punten je voornamelijk moet kijken bij het kopen van een Vespa….

Checklist

Ga je een vespa kopen? Gebruik de checklist hieronder.

  • Zoek naar schade door een ongeval. Kijk waar de vloerplanken bij het beenschild omhoog buigen, als er vreemde bochten of rimpelingen in het metaal zitten, loop dan weg – dit wijst op ernstige crashschade aan het frame.
  • Kijk naar de binnenkant van de kappen voor bewijs van Bondo. Je kunt Bondo body filler overal op het lichaam vinden met behulp van een magneet. Magneten plakken aan de metalen body, maar niet aan de body filler.
  • Kijk naar de louvres in de motorzijde van de motorkap; zijn ze gebogen of roestig? Over het algemeen zijn oudere Vespa-koeien zeer moeilijk te verkrijgen, en indien beschikbaar, zijn ze erg duur in aanschaf.
  • Controleer onder de scooter op roest.
  • Kijk naar de verf, is deze van hoge kwaliteit? De kwaliteit van de verf is zeer bepalend voor de prijs van de scooter, het is moeilijk en duur om een goede laklaag op een scooter te krijgen. Ziet u belletjes in de verf waar roest doorheen komt? Controleer de achterkant van het frame bij het achterlicht, is het gebarsten? Zijn alle badges er? Alle Vespa’s hebben een modelbadge aan de rechterkant van de voorpoten (bijv. “Vespa G.S.”) en een “Piaggio” badge in het midden. Daarnaast is er bij de meeste late 60’s en 70’s modellen (bijv. “Rally 200”) een modelbadge op het frame achter de zitting geplaatst.
  • Zijn de stoelen in goede staat, of moeten ze opnieuw worden bekleed? Zijn de banden goed? Schud de voornaaf terwijl de scooter op de middenstandaard staat, als deze veel wiebelt dan heeft de scooter slechte voorlagers.
  • Controleer de binnenkant van de benzinetank met een zaklamp op roest.
  • Controleer de zijkanten van de beenkappen, en of de aluminium bekleding beschadigd is – dit is namelijk erg moeilijk te vervangen.

Lees ook: Geldverspilling: De grootste fouten die je kunt maken