Waarom zou je een sales recruitment agency gebruiken?

Wanneer je een open sales functie bij jouw bedrijf hebt, wil je deze zo snel mogelijk invullen, en met de best mogelijke kandidaat. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Het is essentieel om de tijd te nemen om de best mogelijke pasvorm voor jouw bedrijf te vinden, maar hoe langer een aannameproces duurt, hoe duurder (en frustrerend) het wordt. Een oplossing voor dit probleem is het werken met een sales recruitment bureau. Dit is echter een extra kostenpost en je kunt je afvragen of het de moeite waard is.

Verkoop headhunters kunnen het rekruteringsproces en het succes en de lange levensduur van jouw aanwerving op een aantal manieren verbeteren. Van het wegnemen van extra stress van jouw bord tot het besparen van geld door het verminderen van het verloop, hier zijn enkele van de manieren waarop het gebruik van een sales recruiting agency jouw wervingsproces kan verbeteren.

Richt je op een grotere kandidatenpool

Je denkt misschien dat je door het plaatsen op verschillende jobsites, sociale media en op je carrièrepagina een voldoende breed net hebt gegoten. Als je je alleen op actieve kandidaten richt, of op degenen die actief bezig zijn met een nieuwe baan (vaak degenen die op dit moment werkloos zijn), dan ben je op de goede weg. Maar alleen plaatsen waar kandidaten actief op zoek moeten zijn naar een baan om jouw vacature te kunnen doorzoeken, negeren een belangrijk aantal kandidaten: passieve kandidaten.

Het is niet verrassend dat veel van de beste verkopers die er zijn, al een baan in de verkoop hebben. Deze kandidaten zijn zeer aantrekkelijk, maar toch ongrijpbaar omdat ze niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Volgens LinkedIn valt 85% van de werkzoekenden in de passieve categorie, wat betekent dat ze geïnteresseerd zijn, maar dat ze jou niet zullen vinden, je moet ze wel vinden.

Door gebruik te maken van sales recruiting services krijg je toegang tot de enorme pool van passieve sollicitanten in het netwerk van de rekruteringsfirma. Dit verhoogt niet alleen het aantal kandidaten, maar ook de gemiddelde kwaliteit van de kandidaten die je uiteindelijk binnenhaalt voor sollicitatiegesprekken.

Verbeter het proces van boven naar beneden

Terugkijkend op die vacature die je overwoog om zelf op te zetten, zijn er waarschijnlijk een aantal belangrijke fouten die je maakte. Misschien was de functietitel niet ideaal om de aandacht van de juiste kandidaten te trekken of was de functieomschrijving gevuld met sectorspecifiek jargon dat gekwalificeerde kandidaten uit andere bedrijfstakken zou verjagen.

Sales recruiters begrijpen elk element van elke stap in het aannameproces – het is wat ze elke dag doen. Ze hebben hun rekruteringsstrategie op de juiste manier uitgeprobeerd. Alles, van het goed titelen van de baan tot het onderzoeken van verwijzingen naar werknemers, tot het stellen van de juiste screening- en interviewvragen, is zorgvuldig gestructureerd en gepland om de absoluut beste kandidaten te vinden.

Of je nu een groot bedrijf bent met een Human Resources-team of een kleiner bedrijf, jouw interne team heeft veel verantwoordelijkheden en heeft waarschijnlijk nog niet de tijd gehad om het ideale aannameproces volledig uit te werken. Een goede sales recruiter heeft dat wel, en dit toont aan in de tijd die het kost om kandidaten in te huren en de kwaliteit van de aanwervingen.

Krachtig inzicht in de trends in de industrie

Een rekruteringsbureau dat gespecialiseerd is in het aanwerven voor verkoopklussen weet precies hoe je je tegen de concurrentie moet opstellen. Of je nu sales executives, salesdirecteuren, salesmanagers of entry level sales medewerkers inhuurt, jouw headhunter zal recente ervaring hebben met het zoeken naar functies op dat exacte niveau en weet het antwoord op elke vraag die je je kunt stellen over de arbeidsmarkt.

Van onschatbaar inzicht in het salarisbereik tot eye-opening discussies over de voordelen die medewerkers verwachten van hun werkgever in het moderne personeelsbestand, een geweldige sales recruiter zal je informeren over deze trends, terwijl hij de kennis van de markt in jouw voordeel gebruikt.

Lees ook: Werken in een Call Center: Alles wat je moet weten